My Cart

Close

Algemene tips voor een gezond voedingspatroon

Posted on February 21 2018

Gezond eten is gemakkelijker dan je denkt, je moet gewoon de juiste informatie hebben. Wil je geen specifiek voedingsprogramma volgen? Dan kan je met deze tips toch een gezondere levensstijl aannemen zonder al te veel aan te passen in je leef- en eetgewoontes.

Als je 's ochtends wakker wordt is het 8 tot 12 uur geleden dat je nog iets gegeten hebt. Een gezond ontbijt mag je daardoor zeker niet overslaan. Het zorgt ervoor dat je metabolisme terug op gang komt. Deze is nodig voor je energievoorraad weer aan te vullen. Het voorkomt ook dat je in de voormiddag naar een tussendoortje grijpt dat veel vet of suiker bevat. Belangrijk is dat je max. een uur na het ontwaken ontbijt.

TIP: wanneer je wakker wordt drink je best meteen een glaasje water. Dorst en honger worden vaak door elkaar verwart. Dat glaasje water is maar een kleine aanpassing en zorgt ervoor dat je doorheen de dag en tijdens je ontbijt eet tot je geen honger meer hebt en dat je niet overeet omdat je eigenlijk dorst hebt en je je niet verzadigd genoeg voelt. Zet een fles water gewoon naast je bed zodat je het niet vergeet. 

Een 'gezond' ontbijt is rijk aan meervoudige koolhydraten en arm aan vet. Er word hierbij al vaak gedacht aan brood, maar dat kan je vervangen door muesli, granola of havermout. Een yoghurtje met fruit en wat granen bijvoorbeeld kan ook. 

Idee voor een lekker en gezond ontbijtje: 

Je voegt deze 3 ingrediënten samen in een potje en klaar! 

  • LignaVita muesli cacao caramel 
  • rode besjes/ rood fruit
  • griekse yoghurt (ben je veganistisch of wil je eens iets nieuw proberen? gebruik kokosyoghurt i.p.v. griekse yoghurt) 

Ben je op gewicht en wil je een uitgebreid ontbijt op zondag? 1 keer per week goed ontbijten kan geen kwaad, zolang je de andere 6 dagen een gezond routine opbouwt.  


Vertrek bij het samenstellen van de maaltijd vanuit groenten en een bron van meervoudige koolhydraten. Combineer die met een eiwitbron.

  • Eet een tussendoortje tussen je ontbijt en lunch. Dat zorgt ervoor dat je niet overeet. Denk maar aan een stuk fruit, een handvol noten of een LignaVita product.

Combineer groenten met en stukje vlees of vis. Daarbij kan je ook een product zoals quinoa, volkoren rijst of pasta, smeltpasta toevoegen aan je maaltijd... Mis jij geen patatje of pasta op je bord? Probeer dan bijvoorbeeld pasta te vervangen door courgettini (courgette in lintjes gesneden als vervanging van pasta) en aardappelen door zoete aardappelen of pastinaak. Wil je koolhydraten toch liever mijden? Dan kan je pasta, rijst en aardappelpuree vinden van het eiwitrijk dieet Ligna Vita waar de koolhydraten en vetgehalte verminderd zijn en kan je zonder schuldgevoel pasta, rijst of aardappelen eten.

Bekijk alles van Ligna Vita producten

  • Probeer gefrituurde gerechten worden best beperkt tot 1 maal om de 10 dagen, maximaal 1x/week.
  • Eet voldoende groenten
  • Een eiwit- en ijzerbron: m.a.w. vlees, vis, eieren of vervangproducten, bij voorkeur onder magere of halfvette vorm en niet meer dan 100g onbereid product.
  • Bereid in een matige hoeveelheid bereidingsvet (1 eetlepel per persoon) rijk aan onverzadigde vetzuren, wissel olie af met margarine rijk aan onverzadigde vetzuren
  • Drank: een groentesoep vooraf en na het eten water, ter variatie (vers) fruitsap

Het is belangrijk om altijd genoeg groenten te eten en niet teveel koolhydraten, vlees, vis of vervangproducten.

Idee voor een lekkere, gezonde warme maaltijd: 

Courgetti met paprikasaus en Berloumi 

 

 Lees het volledige recept op Libelle 

 

Tussendoortjes houden je suikerspiegel op peil. Eet je geen tussendoortjes, dan kan er zomaar 4, 5 of 6 uur zitten tussen jouw ontbijt en jouw lunch of lunch en diner. Dit heeft vaak tot gevolg dat je enorme honger hebt tegen de tijd dat je gaat eten en je verkeerde keuzes maakt van wat je gaat eten. 

Een tussendoortje brengt weer opnieuw je metabolisme op gang. Hoe minder regelmatig je eet, hoe trager je metabolisme zal zijn en hoe meer je ook je spieren zal afbreken in plaats van vetmassa. Dan blijft enkel 

Tussendoortjes leveren een belangrijke bijdrage aan de voedingsstoffeninname.

Wat moet je eten als tussendoortje?

Iets zoals fruit en noten, een volkoren cracker of zilvervliesrijstwafel met wat gezonde tapenade, een potje griekse yoghurt met fruit en/of zaden, is altijd goed! Ben je niet zo voor tussendoortjes kan je bijvoorbeeld een glas amandel- of rijstmelk drinken. 

Algemene tips

  • Varieer, kies niet steeds voor hetzelfde voedingsmiddelen uit elke groep want dan wordt je voeding onevenwichtig!
  • Eet veel groenten
  • Probeer geraffineerde suiker en bewaarmiddelen te vermijden
  • Drink veel water, zeker nog een glaasje een halfuur voor elke maaltijd 
  • Eet regelmatig, 3 hoofdmaaltijden en 2 gezonde tussendoortjes.
  • Neem voldoende maal'tijd', lichaam heeft 20 minuten nodig om te weten dat het voldaan is. Geef je lichaam dus tijd om alles te verteren en probeer traag te kauwen en eten. Probeer er echt van te genieten. .
  • Hou je gewicht op het juiste peil, want overgewicht kan leiden tot gezondheidsklachten.
  • Neem voldoende lichaamsbeweging, je voeding is een heel groot deel van gezond leven of afslanken, maar het ene gaat niet goed zonder het andere. Je hoeft zeker niet elke dag te sporten, maar probeer toch zeker 2 keer per week een activiteit te doen met wat beweging.  
  • Eet je zuiver en gezond? Dat zal je merken aan je huid. Gezond en evenwichtig eten zorgt voor een stralende gezonde huid. 
  • Je lichaam is het meest waardevolle gereedschap dat je ooit zult hebben. Je moet er dus goed voor zorgen. Zoals je iedere dag zorgt voor een schone keuken, moet je ook dagelijks aandacht besteden aan je lichaam door gezond te eten. Het is belangrijk dat je je lichaam op dagelijkse basis zuivert van binnenuit. Hoe je je lichaam zuivert?
  • Eet verse groenen en fruit! In groenten en fruit zitten belangrijke vitaminen, vezels, mineralen en antioxidanten die je lichaam schoon en zuiver houden en zijn daarom een basis van gezond eten. Zorg ook hier voor variatie. Iedere fruit- en groenten soort bevat weer andere goede stoffen. Eet fruit ook zoveel mogelijk met schil. De schil bevat namelijk de meeste vezels. Groenten behouden hun gezonde eigenschappen het best als je ze niet te lang kookt of bakt. Lekker even roerbakken zorgt voor knapperige, gezonde groenten!

Idee voor een gezond en lekker tussendoortje

Een kommetje soep gaat je honger stillen en is heel gezond. Je hebt meteen vitamines binnen en de meeste groenten mag je heel de dag door eten als je honger hebt. Let op, als je wilt afvallen zijn niet alle groenten gepast omdat sommige soorten teveel suiker bevatten. 

Maak het best je soep zelf zodat je weet wat er precies inzit. Sommige soepen in de supermarkt bevatten bijvoorbeeld aardappelen. Als je wilt afvallen moet je ook opletten welke groenten je mag eten en welke niet. 

Voorbeeld van een gezonde soep: 

broccoli soep: kook water, voeg 1 broccoli toe, een halve courgette, een ajuin en een half knoflookteentje. Wanneer de groenten gaar zijn voeg je peper en zout toe en mix je het geheel. (Duurt ongeveer 20 min in totaal)  

Wil je weten welke groenten je mag eten om af te vallen en welke niet? 

Kijk hier op de glycemische index van alle groenten

 

Wil je meer uitleg over voedingsadvies of LignaVita of heb je wat vragen? Stuur ons een mailtje of contacteer ons. 

0 comments

Leave a comment